Структурная археология Владимира Мартынова: архетипы и интертексты

Аннотация:

В статье Маргариты Катунян исследуется природа своего и чужого в творчестве композитора Владимира Мартынова. На основе понятия автоархеологии, введенного В. Мартыновым в его трех книгах под общим названием «Автоархеология» (2011, 2012, 2013), рассмотрено взаимодействие трех компонентов, составляющих его структуралистский метод композиции:

  • исторические структуры как интертекст (vox principalis)
  • структурные архетипы как антропологическая данность (vox organalis)
  • концептуальное (экстрамузыкальное) формообразование (vox organalis).

Abstract:

Margarita Katunyan’s article explores the nature of “own” and “other’s” material in works by the composer Vladimir Martynov. On the basis of the concept of autoarchaeology introduced by V. Martynov in his three books under the general title «AutoArcheology» (2011, 2012, 2013) the interaction of the three components constituting his structuralist method of composition are considered:

  • historical structures as an intertext (vox principalis)
  • structural archetypes as an anthropological entity (vox organalis)
  • conceptual (extra-musical) form-building (vox organalis).
5. Katunjan article

Скачать статью

КАТУНЯН Маргарита Ивановна – кандидат искусствоведения, доцент кафедры теории музыки Московской государственной консерватории

Margarita I. KATUNYAN is a Candidate in Art Studies, Associate Professor of the Music Theory Department at the Tchaikovsky Moscow State Conservatory.

You may also like...