Quotations and allusions in Francis Poulenc’s Piano Improvisations

Arseny I. Ivanov

Abstract


The article is devoted to determination of various intertextual links between Francis Poulenc’s 15 piano improvisations and the music written by his favorite composers Prokofiev, Rachmaninoff, Schubert, Tchaikovsky, Beethoven, Chopin and others. The similarities between their works may be found at different levels from the use of typical elements of musical language (harmony, texture, melody) to the direct quotations of musical phrases and themes. Following the selected style is also evident in the keeping of composition’s specific structure. Some of improvisations include references to the styles of several authors. Poulenc’s own "word" manifests in free manipulation with musical styles and the endings of pieces on a colorful chord with altered and splitted tones going beyond the style model.

Keywords: Poulenc, intertextuality, intertext, quotation, allusion, improvisation, Rachmaninoff, Prokofiev, Schubert


References


Арнольд И. Интертекстуальность – поэтика чужого слова // Арнольд И. Стилистика. Семантика. Интертекстуальность: Сборник статей. СПб.: Изд-во СПб ун-та, 1999.

Бакун М.И. Трактовка жанров духовной музыки в творчестве Франсиса Пуленка. Автореф. дисс. … канд. искусствоведения: 17.00.02. СПб., 2013..

Берберов Р.Н. Специфика структуры хорового произведения: Лекция по курсу «Анализ муз. произв. Для студентов муз. вузов». М.: ГМПИ, 1981.

Денисов А.В.Интертекстуальные взаимодействия в музыке: типология и механизмы формирования [Электронный ресурс] // Музыкальный журнал «Израиль XXI», 2013. №39.URL:http://www.21israel-music.com/Intertextualnost.htm.

Киндюхина Е.А. Музыкальный театр Франсиса Пуленка. Автореф. дисс. … канд. искусствоведения: 17.00.02. М., 2011.

Медведева И.А. Франсис Пуленк. М.: Советский композитор. 1969.

Порошенков В.С. Рондо у Прокофьева и Шостаковича: два взгляда на немецкую теорию формы // Сб. Исследования молодых музыковедов. М.: РАМ им. Гнесиных. 2013. 41–47 с.

Пуленк Ф. Его фортепианная музыка (пер. И.А. Медведевой) // Советская музыка. 1969. №1.106–110 с.

Пуленк Ф. Я и мои друзья. Ленинград: Музыка, 1977. 92 с.

Холопов Ю.Н.Современные черты гармонии Прокофьева. М.: Музыка, 1964.

Чугунов Ю. Гармония в джазе. М.: Советский композитор, 1988.

Keith W. Daniel Francis Poulenc: His Artistic Development and Musical Style. Ann Arbor: UMI Research Press, 1982.

Nettl B., Wegman R. et al. Improvisation [Электронныйресурс] // The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Ed. by S. Sadie, J. Tyrrell. 2nd edition. London, 2001. 1 электрон. опт. диск (CD-Rom).




Copyright (c) 2017 Arseny I. Ivanov

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/