Parody magnificats by Orlando Lasso and Balduin Hoyoul

Yuliya V. Moskvina

Abstract


The article deals with polyphonic magnificats in parody technique created by Orlando di Lasso and his pupil Balduin Hoyoul. Parody magnificats by Lasso and Hoyoul are examined in the context of the history of Renaissance magnificat composition. Author analyses two magnificats based on Lassos’s chanson “Susanne unjour” and outlines the problem of the parody magnificat motive structure.

Keywords: Orlando Lasso, Balduin Hoyoul, Magnificat


References


Данилова И.Е. О роли иконографических и композиционных формул в итальянской живописи кватроченто // Искусство средних веков и Возрождения. М.: Сов. художник, 1984. С. 31–40.

Москвина Ю.В. «Susanne unjour» Орландо ди Лассо и Бальдуина Гуаюля: жанровые и творческие пересечения // Старинная музыка. 2016. № 1. С. 17–24.

Поспелова Р.Л. Трактаты о музыке Иоанна Тинкториса. М.: Московская консерватория, 2009. 712 с.

Тарасевич Н.И. Категория «новое» в музыкальной культуре Ренессанса // Творческие стратегии в современной музыкальной науке: материалы докладов международной научно-практической конференции (Екатеринбург, 16¬19 ноября 2009 г.) / Урал. гос. консерватория им. М. П. Мусоргского ; ред.-сост. М.В. Городилова и др. Екатеринбург : [б. и.], 2010. С. 169–178.

Erb J. Aspects of form in Orlando di Lasso’s Magnificat settings // Orlando di Lasso Studies / ed. by P. Berquist. New York: Cambridge University Press, 1999. P. 1–19.

Golly-Becker D. Süddeutsche Konkurrenten. Die Beziehung zwischen der Stuttgarter und der Münchner Hofkapelle in der zweiten Hälfe des 16. Jahrhunderts // Musik in Baden-Württemberg: Jachrbuch 1995 / im Auftr. der Gesellschaft für Musikgeschichte in Baden-Württemberg hrsg. Stuttgart; Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1995. Bd. 2. S. 109–125.

Golly-Becker D. Wie ein Geheimnis gehütet – Die Hofkapellen von Stuttgart und München im Konkurrenzkampf um exklusive Kompositionstechniken in der zweiten Hӓlfte des 16. Jahrhunderts // Musik in Baden-Württemberg. Jahrbuch, 1996. S. 91–101.

Steiner R., Falconer K., Kirsch W., Bullivant R. Magnificat // The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Ed. by S. Sadie, J. Tyrrell. N.-Y., 2001. Vol.15. P. 588–593.

Traub A. Einleitung // Denkmӓler der Musik in Baden-Württemberg. Bd. 10: Balduin Hoyoul (um 1548-1594). Magnificat-Zyklus und Messen. Stephan Faber (um 1580-1632). Cantiones. München, 2001. S. IX.




Copyright (c) 2017 Yuliya V. Moskvina

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/