“Own” as “another’s”, “another’s” as “own”: Prokofiev’s self-quotations, quotations and compilations

Svetlana A. Petukhova

Abstract


This article considers Prokofiev’s creative method features – using of autocitations, folklore citations and compilations of Russian national songs. Prokofiev’s immanent quality of thinking is not an emotional, but rather a rational technological, structural relationship to the thematism, and it allowed the composer to bring the idea of using autocitations to considerable proportions. In his legacy so far found a repetition of 26 full numbers or sections and 20 musical themes; in three of these 46 cases the thematism was repeated twice. The autocitation, interpreted by the author in the traditional sense, as an allusion, a sign or “souvenir”, stands apart. It is the repetition of fragments of the theme of March from the opera “Love for the Three Oranges” in the second act of the ballet “Cinderella”.

As the result of the analysis of both sketches and completed scores appears Prokofiev’s successive movement from creating bright and unique musical thematism to increasing use of the procedure of compilation. The first stage of this way began in the mid-1930s; it was characterized by the writing of music which stylistically corresponds to certain Slavonic folkloric models – marching, dancing and drawing songs. The second stage can be noted in the process of working on the opera “Semyon Kotko”, when Prokofiev turned to folklore collections. The third stage had come at time the Great Patriotic War. During these years, the composer’s author’s utterance lost its wholeness, divided into thematism, conditioned by ideological cliches and intended, as a rule, for full-dress stage compositions, as well as the one used in the “creative workshop” – in the chamber and symphonic opuses.

Contradictions and discrepancies between what was said by genius, and his written music constitutes the separate, thou sketched in a dotted line, subject of the given article. Such contradictions usually constitute an ever-actual musicology’s problems.

Keywords: S.S. Prokofiev, creative method, folklore, autoquoting


References


Булычева А.В. Подлинная история оперы «Повесть о настоящем человеке» // Прокофьев Сергей. Письма. Воспоминания. Статьи / Ред.-сост. М.П. Рахманова, науч. ред. М.В. Есипова. Труды ГЦММК имени М.И. Глинки. М.: «Дека–ВС», 2007. С. 179–223.

Вишневецкий И.Г. Сергей Прокофьев (серия ЖЗЛ). М.: Молодая гвардия, 2009.

Власова Е.С. Проблемы изучения материалов творческой биографии С.С. Прокофьева в фондах государственных и общественных организаций РГАЛИ [Электронный ресурс] // Встречи с прошлым. Виртуальный журнал РГАЛИ. 2008. URL: http://www.rgali.ru/object/210799242#!page:1/o:210799242/p:1. (Дата обращения 16.05.2017).

Компиляция (программирование) [Электронный ресурс] // Википедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A% D0%BE%D0 %BC%D0%BF%D0%B8%D0%BB%D1%8F%D1%82%D0%BE%D1%80/. (Дата обращения 16.05.2017).

Курдюмова М.В. Опера С.С. Прокофьева «Война и мир» (первая редакция). Дипл. раб. / Науч. рук. Н.П. Савкина. Рукопись. М.: МГК, 2005.

Лобачева Н.А. Вариация на казахскую тему. О неосуществленной опере С.С. Прокофьева «Хан Бузай» // Музыкальный вестник Московской консерватории. 2010. № 1. С. 154–167.

Луцкая Е.Л. Спектакль молодых. Балет С. Прокофьева «Сказ о каменном цветке» в Ленинградском театре имени Кирова // Советская культура. 1957. 28 мая. С. 3.

Мендельсон-Прокофьева М.А. О Сергее Сергеевиче Прокофьеве. Воспоминания [1938–1950]. Дневники [1951–1967] / Предисл., комм., указатели, фотоальбом – Е.В. Кривцова. М.: Изд-во «Композитор», 2012.

Нестьев И.В. Жизнь Сергея Прокофьева. М.: Сов. композитор, 1973. Изд. 2-е, перераб. 663 с.

Петухова С.А. Ростропович, Мясковский, Прокофьев, Шостакович: виолончельное [Электронный ресурс] // Искусство музыки: теория и история. Электронное периодическое рецензируемое научное издание. 2013. № 8. С. 71–113. URL: http://sias.ru/upload/iblock/b4f/petyhova.pdf. (Дата обращения 16.05.2017).

Прокофьев о Прокофьеве. Статьи и интервью / Ред.-сост. В.П. Варунц. М.: Сов. композитор, 1991.

Прокофьев С.С. Автобиография. М.: Сов. композитор, 1982. Изд-е 2-е, доп.

Прокофьев С.С. Автобиография. Годы пребывания за границей и после возвращения на родину [Глава 3] // Прокофьев С.С. Материалы, документы, воспоминания / Сост., ред., примеч. и вступ. статья С.И. Шлифштейна. М.: ГМИ, 1961. Изд. 2-е, доп. С. 163–196.

Прокофьев С.С. Дневник. Ч. 1: 1907–1918. Paris: Serge Prokofiev estate, 2002.

Прокофьев С.С. Дневник. Ч. 2: 1919–1933. Paris: Serge Prokofiev estate, 2002.

[Рахманова М.П.]. Комментарии // Сергей Прокофьев. Музыка к фильму Сергея Эйзенштейна «Иван Грозный». Соч. 116. Партитура. Авторский текст / ГЦММК им. М.И. Глинки. Гамбург: муз. изд-во «Ханс Сикорски», 1997. С. 226–235.

ВМОМК. Ф. 33 (Прокофьев С.С.). Инв. 383, № 6405. Соната для виолончели и фортепиано ор. 119. Автограф. 20 л.

РГАЛИ. Ф. 1929 (Прокофьев С.С.). Оп. 1. Ед. хр. 7. «Записная книжка с материалами оперы “Огненный ангел”». Б/н, б/д. 6 л. с об.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 83. Наброски к балету «Сказ о каменном цветке». Б/д. 91 л.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 84. Наброски к балету «Сказ о каменном цветке». Авторская дата: 6 сентября 1948. 12 л. с об.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 284. Нотная записная книжка № 4. Авторская дата: 28 ноября 1931. 24 л. с об.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 285. Нотная записная книжка № 5 б/д [начало 1930-х]. 24 л.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 286. Нотная записная книжка б/н [№ 6]. Авторская дата: январь 1933. 32 л. с об.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 287. Нотная записная книжка № 7. Авторская дата: 14 мая 1935. 24 л.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 290. Нотная записная книжка № 10. Авторская дата: 2 октября 1940. 64 л.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 291. Нотная записная книжка № 11 б/д. 110 л.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 292. Нотная записная книжка № 12. Авторская дата: 26 августа 1947. 32 л. с об.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 293. Нотная записная книжка № 13. Авторские даты: 1950, 19 сентября 1952 и 4 февраля 1953. 59 л.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 987. Замечания Н.Я. Мясковского о музыке к балету «Каменный цветок» (11 февраля 1949). Автограф.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 1. Ед. хр. 1055. Русские народные песни Свердловской области, находящиеся в фонетической записи в Кабинете народной музыки Московской консерватории, в расшифровке Б.Ф. Смирнова и А.Н. Аксенова, сделанной для Прокофьева (1948). 8 л.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 2. Ед. хр. 131. Записная книжка с переводами английских и французских слов и выражений, записями музыкальных тем и шахматных партий. Б/н, б/д. [1920-е – 1930-е]. 48 л. с об.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 2. Ед. хр. 586. Затаевич А.В. Сборники киргизских и казахских песен (1925, 1931, 1934) с дарственными надписями автора Прокофьеву (26 января 1927 и 11 апреля 1934) и с его отметками (1946). 509 л.

РГАЛИ. Ф. 1929. Оп. 3. Ед. хр. 248. Песни из сборников Затаевича, выписанные по указанию Прокофьева (1946). 16 л.




Copyright (c) 2017 Svetlana A. Petukhova

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/